A holland tömegközlekedés és a hó esete

Annak ellenére, hogy tegnap idehaza is igen csúnya volt a hóhelyzet a hírek szerint, most mégis a holland viszonyokról kell mesélnem, mert azt láttam testközelből - az elmúlt néhány napot ugyanis Amsterdamban töltöttük T-éknél. Mivel istentelen hideg volt, túl sok helyen nem voltunk, csak kisebb sétákat tettünk, azokat is javarészt az élelmiszerboltba, illetve a bababoltokba, amikor D-t elkísértük Thimonak ruhákat meg egyéb dolgokat vásárolni. Cserébe viszont jó sokat társasjátékoztunk, dumcsiztunk és babáztunk Thimoval, meg időnként főzőcskéztünk, hűtőt szereltünk és dietetikai tanácsadást folytattunk :-)

Na szóval a hó. Már régóta tudjuk elmondásból, hogy Hollandiában ha fél centi hó leesik, akkor megáll az élet, a hollandok nem tudnak mit kezdeni a helyzettel. Tömeg- és vonatközlekedés egyaránt haldoklik, az autók csúszkálnak, de a legmegátalkodottabbak még ilyenkor is kerékpáron nyomulnak. Most volt szerencsénk a saját bőrünkön is megtapasztalni Hollandia és a hó viszonyát, tegnap este ugyanis eleredt az áldás, nekünk pedig ma kellett hazarepülnünk, ráadásul Eindhovenből, ami másfél óra vonatútra van Amsterdamtól.

Normál esetben ez az út egy darab vonattal, 4 megállóval megtehető. Ma reggel azonban a vasúttársaság honlapján azt láttuk, hogy ez a közvetlen vonat nem közlekedik, ezért csak Utrechtig tudunk elmenni Amsterdamból, ott át kell szállni egy másik vonatra. T. is figyelmeztetett minket, hogy a normál utazási időnél jóval többet hagyjunk magunknak, nehogy lekéssük a gépet. Ígyhát 5 órát hagytunk magunknak, hogy T-ék lakásától kiérjünk a reptérre, ami hómentes napokon 2.5 órát vesz igénybe.

Amsterdamban még csak rendben volt a közlekedés, a villamos normál tempóban haladt és nem is kellett sokat várunk rá. A Centraal-ban (hollandul két a-val írandó a szó) először töltöttünk egy kis pénzt a "chippencard"-unkra. A chippencard az valójában az OV Chipkaart nevű dolog általam kitalált neve, ami Hollandiában a BKV bérletet takarja. A nevéből adódóan egy chipkártya, amire pénzt lehet feltölteni, a tömegközlekedési eszközökön pedig fel- és leszálláskor is csipogtatni kell, így fizetsz a tömegközlekedésért. Lógni esélytelen, mindenhol van kalauz :-) A legjobb a chippencard-ban az, hogy nem csak Amsterdamban, hanem Eindhovenben is (és feltételezem, más városokban is) használható ugyanaz a kártya a tömegközlekedési eszközökön.

Miután a chippencard-ot feltöltöttük, irány a jegypénztár, kérünk két jegyet Eindhovenbe. Mondja a jegypénztáros ember, hogy a különleges időjárási helyzetre tekintetel a közvetlen vonat ma nem közlekedik, ezért át kell szállnunk Utrecht-ben és s'Hertogenbosch-ban is. Hurrá. Viszont mivel az utrechti vonat késett, így az eggyel korábbival tudtunk elmenni, mint amit terveztünk. Irdatlan tömeg volt, látszott, hogy sok vonat kimarad, és a szerelvények is csigalassúsággal közlekedtek.

Utrechtben mákunk volt, mert láttuk, hogy van egy vonat Maastrichtba, ami megáll Eindhovenben is, így mégsem kell s'Hertogenbosch-ban átszállnunk.Nagy nehezen megjött a vonat, felszállunk, leülünk. A vonat csak nem akar indulni. Egyszer csak elkezdenek bemondani valamit hollandul, aminek úgy a 20%-át értettem (amire egyébként állati büszke vagyok! :-)), azt kikövetkeztettem, hogy le kell szállni, mert ez a vonat mégse megy, de azért jobbnak láttuk megkérdezni egy másik utast, hogy mégis mi van. Kiderült, hogy ez a vonat valóban nem indul el Utrecht-ből, negyed óra múlva jön egy másik, arra kell felszállni. Így is tettünk, de eddigre már nagyon elment az idő, és kezdtem ideges lenni, hogy vajon kiérünk-e időben a reptérre. Főleg akkor törtek ki rajtam heveny pánikrohamok, amikor a vonat kb. 30-cal araszolt a normál 80-100 km/h-s tempója helyett. Szerencsére ez csak rövid ideig tartott, és normál időben megérkeztünk Eindhovenbe.

A vonattól már csak 20 perc buszozás következett és máris kint voltunk a repülőtéren, 1 óra 50 perccel gépindulás előtt, 4 óra utazást követően. Mit mondjak, nem hittem volna, hogy ez sikerülni fog. Mindenesetre most már elhiszem, hogy a hollandok ott halnának éhen, ha egyszer rájuk esne olyan 15-20 centi hó :-) Tájékoztatásból és segítőkészségből viszont csillagos ötöst érdemelnek!

Read More

Magamról

A Maldív-szigetek nagy rajongója lévén e csodás ország egyik szigetéről neveztem el magam a virtuális világban. Csak nézz rá a képre, hát nem gyönyörű? :-)